Monday, September 18, 2006

O mobilech

V Australii je standardni 900/1800 MHz GSM a melo by tu byt bezne take CDMA. Hodne jsou tu ted reklamne na 3G sluzby. Signalem samozrejme neni pokryta cela Australie, pokryto je urcite pres 90% populace a vsechny dulezity silnice a dalnice.

Hodne jsou tu prosazovany predplacene karty, pokud nechcete dotovany telefon, neni potreba smlouva. Nejcastejsi variantou je bud nakup klasicke predplacene karty nebo zakoupeni spacialniho programu, kdy je napr. za 49AUD mozno utratit 250AUD, ovsem tam je doba platnosti omezena vetsinou na 1 mesic a pak je treba znovu "dobit". Prezentace nabidek operatoru mi prijde jednodussi nez v CR.

Operatori
- Optus - nyni masivne zacal propagovat take pevne linky a internetove pripojeni, vlastni mj. i paterni internetove spoje
- Telstra - byvaly monopolni operator vseho co se da, vlastni vetsinu tel.budek (obdova naseho byvaleho CTc),
- Vodafone - vyhradne mobilni operator

Krome toho jsem zaregistroval take znacky Orange a Virgin, ale zastoupeni na trhu bude vyrazne mensi a dost mozna jde o virtualni operatory. Nejvice je videt (reklamy) Vodafone (reklamni styl jako byvaly CZ Eurotel), pak Optus (reklamni styl jako byvaly CZ Oskar), o dost mene pak Telstra.

Osobni zkusenosti
Kvalitou prenosu hlasu ale Australie za CR vyrazne zaostava, no je to obcas dost otresny. Take s pokrytim signalem v Sydney jsou misty problemy a konkretne ve vyskovych budovach chvili signal je, chvili neni... To je hruza, jsou cely kancelare, kde signal proste neni (a to i v prizemnich patrech - hovorim o budove stare jeden rok primo v business centru Sydney). Na druhou stranu jsou pokryte nektere tunely vlaku (v Sydney).

I pres celkovou spokojenost a dostupnost pokrocilych sluzeb je kvalita nekterych sluzeb nizsi nez v CR:

  • Clovek si nemuze pri nakupu SIM vybrat libovolne (volne) cislo, ale musi si vybrat jen z tech mala, co zrovna na prodejne jsou.
  • Zaslu-li informaci o stavu kreditu, odpoved (via SMS) prijde za 2 hodiny (?!).
  • Byl jsem svedkem prechodu Vodafone na novy webovy portal a nekolik tydnu to bud nefungovalo vubec nebo nastavaly dlouhe vypadky. "Hezky" bylo, ze na webovkach jsem se docet, ze k nekterym informacim o uctu se nedostanu ani kdyz zavolam na call centrum(!), to je v CR nemyslitelny. Podobny nefunkcnosti jsem zaznamenal i na web portalu Optusu.
  • Protoze aktivace SIM podleha nadiktovani mnoha osobnich udaju (dost casto chteji videt pas uz pri zakoupeni SIM), musi se absolvovat pomerne dlouhy hovor s call centrem, kde clovek zadava nekolik hesel a doted nechapu, k cemu to vsechno je vlastne dobry (nutno dodat, ze podobny "preheslovani" je i napr. pri zakladani bankovniho uctu a rozhodne to neznamena vyssi ochranu uctu, i zde je tak CR napred - konkr. porovnavam s eBanka). Registraci SIM slo udelat i pres web, ale call centru jsem se stejne nevyhnul :(.
  • Call centra nefunguji 24 hodin denne.

  • PS. clanky jako tento, nazvane "O ... ", casto vyjadruji moje osobni zkusenosti a vy se mne hodne ptate mailem na radu dalsich veci. Zkuste dotazy zadavat pres diskuse (Comments) pod clankem, tak Vas dotaz uvidi vsichni :). (pri zadavani zvolte Other nebo Anonymous vpravo dole)

    No comments: