Saturday, March 11, 2006

O verejne doprave

Vlak
Základem místí MHD je hustá síť linek vlaků (tj. vlastně metro, který jezdí pod i nad zemí a až do vzdálených předměstí) a na ní navazuje mnoho busových spojů. Všude u vlaků jsou obrazovky, kde se člověk dozví, kdy kam a kudy to jede, za jak dlouho, kde to všude staví a kdy jede přístí vlak, takže není těžký se zorientovat. To je super, že člověk hned ví, jestli má spěchat po schodech na nástupiště nebo má ještě 2 minuty čas.

Dost casto o vikendu zavrou nekterou trasu kvuli oprave/udrzbe. Tato vyluka je vsak bezvadne znacena, vsude cedule, spousta jejich lidi a je temer nemozne se ztratit. Nekdy na ulici dokonce umisti velke svetelne cedule a jeste odlisi autobusy, ktere jedou expresne jen do nekterych stanic, coz je super rychly a interval nahradnich autobusu je minimalni. Tohle jim hodne chvalim.

Autobus
U autobusů je to horší, většinou jsou na zastávkách jen jízdní řády, ale bez udání, kam která linka jede. Nekdy ani to ne, takze pro neznaleho je to docela problem. Noční jedou málo a dost často odjede ze zastávky dřív, než by podle řádu měl.Autobusy staví na každém druhém rohu, to dost zdržuje, ale zase mají krátké intervaly. Je nutno na ně mávnout (to je jako v Egyptě – tam ale nebyla zastávka nijak označena :-) ) a při výstupu je také nutno dát signál. Bus tak zbytečně nezastavuje. Nastupuje se prednima dverma. Všichni se snaží zaplnit všechny sedačky, protože pokud je v autobuse více než 15 lidí na stojáka, tak už další lidi nebere (nechce-li někdo vzstoupit, tak ani nezastaví). Většina busů a vlaků je klimatizována.

Trajekt
Trajekty jsou považovány za součást MHD, je tu asi 10 linek a téměř všude se dá jet jen na základní týdenní legitku.

Ostatní doprava
Vedle oficiální MHD tady ještě jezdí konkurence (platí se zvlášť):
- jednokolejka – dělá okruh v centru, jezdí na koleji nad zemí
- tramvaj – jen určitá část centra a nekolika předměstí
- expresní autobusy např. na letiště
- zvláštní linky lodí


Postrehy
Lístky i legitky jsou papírové s magnet. proužkem, v metru jsou klasické turnikety, které se otevřou jen po vložení lístku a totéž při opouštění placeného sektoru. V autobuse řidič ví o každém „štípnutí“, stalo se mi, že jsem měl lístek propadlý a hned na mne volal... Naštěstí se dá lístek koupit přímo v buse. Všichni mají ale legitky, jen hlídat, kdy vyprší.

Doprava v Sydney je hodně drahá (32 AUD/tyden a to platí jen v zóně sirsiho centra - předměstí jsou už v dalších zónách). Místní na dopravu nadávají, protože bus občas nejede a courá se (i přes to, že mají skoro všude svoje pruhy). Mne se zdá ale fajn, protože intervaly jsou krátké a síť je opravdu hustá, na tak velké město to funguje velice slušně. Courání je daní za to, že to každému staví téměř před domem.

Taky dost casto je videt nekoho od nich ve zluty veste, jak stoji na zastavce, sleduje autobusy a neco zapisuje. Asi porad optimalizujou :). No a nekdy treba vynadaji ridici, ze nezastavil uplne kde mel a ten treba i o ty dva metry couva, aby stal na zastavce presne o).

2 comments:

Anonymous said...

Cus,
ja s temi vlaky tedy takovou rozkos nezazival. Dost casto se mi stavalo, ze na obrazovce svitilo "prijezd za minutu" klidne i pres 15 (slovy PATNACT) minut! Treba v noci je to celkem opruz - prijezd za 5 - 4 - 3 - 2 - 1 - 1 - 1 - 5 - 3 - 1 atd. minut. :o)
Dalsi lahudka byla jizda pres Central Station. Bezne se stavalo, ze vlak, jedouci do urciteho smeru na Centralu oznamil zmenu a ze ten spravny vlak jede pokud mozno za par sekund z nastupiste na opacne strane ...
A jeste zazitek z nocniho jezdeni. Snad vsechny nocni busy jezdily od Town Hall, ale busy z North Sydney stavely tusim na rohu George/King Street, takze to byla obcas docela frcka stihnout (zde to totiz bohuzel navazovalo...)
Ale jinak prima zeme (pro turistu), opravdu.
Smolik

Mira said...

Cau,
to co popisujes se obcas stava, ale za 3/4 roku se mi to stalo asi 2x. Ze by vlak presunuli najednou na jine nastupiste jsem zazil jednou, ale to bylo kvuli nejake poruse ci co.
Podle jejich statistik ted pres 90% vlaku jezdi na cas, zatimco pred rokem to bylo asi jen 60%. Jsou ted pod velkym tlakem verejnosti, mj. slibili, ze do nekolika malo let (tusim dvou) nahradi tretinu neklimatizovanych vlaku klimatizovanymi. Jezdim vlakem denne alespon dvakrat a ja jsem spise spokojenej.
Jinak ja nastesti do North Sydney nemusim a na Bondi Beach mi jezdi denni linka i v noci (to je v Sydney asi unikat).
M.